Hva er sport og hva er design? Vi er omringet av sport og klær daglig. Når man snakker om å designe sportsartikler er det greit å huske på et par ting. Sport eller idrett er et veldig vidt begrep. Noen kan nok si at idrett ikke er en god oversettelse for order sport, men det er kanskje det beste vi har på norsk. Idrett finnes i alle fasonger og interesser. De mest vanlige er fotball, håndball, volleyball, basket, langrenn, osv. for nordmenn. Design er også et veldig vidt begrep som ofte kan bety å lage noe, eller tegne noe eller modellere noe som andre fortsetter å jobbe med.

Idrettsdesign er derfor et begrep som strekker som over alle grupper idretter og fokuserer veldig bredt på hva slags oppgaver som gjøres innenfor de forskjellige idrettene.

Vi kan si at idrettsdesign først og fremst fokuserer på å skape klær, fottøy og annet utstyr for idrettsgrenene. Idrettsdesignere jobber tett opp i mot idrettslag for å forstå nøyaktig hva slags type klær de trenger. Ser man mot fotball vil Nike og Adidas sponse forskjellige fotballag. De gjør dette for å vise fram sine klær på fotballspillerne. Nike og Adidas betaler store summer til fotballagene for å kle de opp. Adidas og Nike jobber da veldig tett mot lagene for å forstå hvordan en fotballdrakt bør være. Bør stoffet være litt annerledes, bør det puste bedre, bør det ha større hull, bør det tørke raskt, sov. Samtidig inngår man samarbeid slik at begge parter tjener penger på salg av drakter til oss.

Sponsoring av idrettsutøvere og lag er derfor en viktig del av tilbakemeldingen for idrettsdesignere og måten man får prøvd ut produktet sitt på de som bruker produktet mest ekstremt. Det samme gjelder for sko og baller. Det er veldig klare retningslinjer for hvordan offisielle fotballer skal lages og hva som er tillat. Når det kommer til fotballsko ser man over de siste årene at det er stor variasjon i hvordan de utformes og hva slags materiale de består av.

Dette er en såpass stor del av markedet for industrien og symbiosen mellom idretten og de store sportsproduktprodusentene at man kan ta egen utdannelse for å lære nøyaktig hvordan dette fungerer. Grader som bachelor i sports design og communication tilbys for å gi studenter innsyn i hvordan sportsindustrien tenker og hvordan man tar et produkt fra ide stadiet og til markedet.

Skal man starte selv innenfor denne bransjen blir man en blanding mellom entreprenør, designer, ingeniør, markedsfører og selger. Det er en hard bransje som domineres av de store verdensomspennende sportshusene som Nike, Adidas, Asics, osv. Alle de større fotballklubber og andre sportsklubber har også idrettsdesignere jobbene for seg som jobber tett med sportshusene om design, markedsføring og hvordan man skal selge mest mulig. Idrett er business og alle ønsker å gjøre en god fortjeneste som igjen kan komme idretten til gode. Sportslig suksess har ofte en sammenheng med økonomisk styrke. Men ikke alltid. Det krever hardt arbeid og talent for og lykkes som idrettsutøver.