Prosess med arbeidsgiver

Når man skal designe en logo, om det er for en sportsklubb eller en hvilken som helst annen oppdragsgiver, er det viktig å ha en god og ryddig prosess. Her får du en liten oppsummering på hva du bør tenke på når du tar på deg et oppdrag hvor du skal designe en ny sportslogo. Forhåpentligvis kommer denne oversikten godt med på veien, og får deg til å tenke på et par ting du kanskje ikke har tenkt over tidligere.

Pris og kontrakt

Før du en gang begynner med arbeidet er det svært viktig å bli enige om pris, og å skrive kontrakt. Ikke selg deg selv kort, og da normalsats for designere for denne type jobb. Ikke glem å få med hvor mange korrekturrunder som er inkludert når du skriver kontrakt, og prisen bør ta høyde for at du må gjøre endringer. Deadline er også en naturlig del av en slik kontrakt, da har både du og arbeidsgiver noe konkret å forholde dere til.

Hør hva arbeidsgiver har å si

Før du begynner bør du ta deg til til å notere deg arbeidsgiver sine ønsker. Hvis du gjør denne jobben ordentlig kan du spare veldig mye tid senere. Likevel skal du ikke være redd for å utfordre hvis du har andre ideer eller meninger, det er tross alt deg som er designeksperten.

Møt hverandre ansikt til ansikt

Det er lurt å møte arbeidsgiver ansikt til ansikt. Du burde i alle fall passe på at første møte foregår ansikt til ansikt, slik at dere får etablert et godt forhold, så kan evt. senere kommunikasjon skje via e-post eller Skype. Det er også sannsynlig at arbeidsgiver vil stole mer på deg hvis han/hun har møtt deg enn kun mailet med deg. Du får også et bedre inntrykk av hva han eller henne ønsker seg fra deg.

Vis arbeidsprøver underveis

Dette kan ikke sies ofte nok, du bør absolutt dele arbeidsprøver med oppdragsgiver underveis. På denne måten kan oppdragsgiver guide deg i riktig retning, slik at du kan føle deg sikker på at du leverer et resultat som vil begeistre. Hvis du velger å ikke gjøre dette kan du fort ende opp med å måtte gjøre hele designjobben på nytt, og det er ikke mye gøy.

Takk for godt samarbeid

Etter endt oppdrag bør du alltid sende en e-post, eller ringe, for å takke for et godt samarbeid. Dette handler ikke kun om normal høflighet, men øker sjansene dine for å få flere designjobber fra denne kunden ved en senere anledning. Eller kanskje du trenger en referanse? Da gjør en slik samtale susen.

Som du ser av punktene ovenfor er det mange ting å huske på når man skal jobbe med en oppdragsgiver, men denne listen er langt fra fullstendig. Kanskje du har egne erfaringer fra tidligere som du kan ta i bruk, og da bør du selvsagt det. Man har alle forskjellige måter å jobbe på som fungerer for seg, og du burde absolutt stole på din egne arbeidsprossess. Dette er bare tenkt som noen gode råd på veien.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *