Hvordan designe en sportslogo?

Med unntak av kanskje enkelte motemerker finnes det ingen logoer som er viktigere enn en sportslogo. Et lags logo vises på uniformer, lisensierte varer, nettsider, stadioner, spillbilletter, sosiale medier-kontoer og utallige andre steder. Så når tiden har kommet for å avdekke et nytt kapittel i et lags visuelle identitet, er det i merkevarens beste interesse å få alt riktig.

En ny logo betyr ikke at et merke skal glemme sin historie. Throwback uniformer og fan-klær kan være svært populære, selv med yngre fans. Nostalgi er ikke unikt for eldre generasjoner, og hei … Hvis varemerket ditt hadde en superkul logo for 20 år siden, hvorfor ikke ta den tilbake med en moderne twist?

Fans er lojale mot lag og steder

En logo skal helst formidle en passende melding. Noen lag gjør dette ved å legge til et element fra samfunnet de er bundet til, som for eksempel hvis en franchise er for ung til å markere sin egen historie, kan det være en utmerket strategi å få med fansens hjemby og stolthet i logoen. Å finne en måte å visuelt representere en by på, kan være vanskelig, spesielt hvis den ønsker å unngå å bruke de vanlige tingene som en skyskraper eller andre kjedelige ting som er med i andre logoer, men det er ingenting en brainstorming ikke kan løse. Man bør vurdere følgende når man tenker på å lage en logo:

  • Landemerker

Du trenger ikke et helt bybilde hvis en av byens landemerker er unik (og gjenkjennelig) nok på egen hånd. Tenk hvilke steder i byen som skiller seg ut på en unik måte.

  • Opprinnelse

Noen byer har en spesiell følelse av stolthet i sin internasjonale arv. Ta byer som New Orleans og Montreal og fleur-de-lis for eksempel. Begge byene er intenst stolte av sin franske arv, og begge byene har innarbeidet det franske symbolet i deres idrettslags logoer.

  • Industri

Er byen kjent for en spesiell industri, kan det være en vei å gå når man skal lage en logo. For eksempel så viser Foote redesign av Pittsburgh Steelers logoen både opprinnelsen av den gamle logoen og stålindustrien til Pittsburgh.

  • Redesign

Noen ganger går en liten forandring langt. Et redesign trenger ikke alltid å bety å starte en logo fra bunnen av eller en fullstendig overhaling av en eksisterende logo. Det kan være like enkelt å omorganisere eksisterende elementer som Foote gjorde med Steelers ‘logo ovenfor, eller det kan være så subtilt som å legge til en liten flare som stjernen i Los Angeles Lakers redesign.

  • Hold det enkelt

For de fleste er det viktigste prinsippet enkelhet. Med en minimal tilnærming til design vil logoen din bli lett gjenkjennelig, minneverdig og allsidig. Enkelte logoer holder seg også bedre over tid enn rotete logoer gjør.

  • Finn ut hva du ikke liker

Spør deg selv hvorfor du vil endre din nåværende logo i utgangspunktet, og vær spesifikk. Hvis den ser utdatert ut, spør deg selv hvorfor.

Er den for rotete? Prøv å finne ut hvilke elementer en designer kan eliminere fra ditt nåværende design.

Gjør ditt beste for å prøve å svare på dine egne spørsmål først. Det vil gjøre ting mye enklere når tiden kommer til å forklare visjonen din til en designer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *