Hva bør man ta i betrakting når man lager en idrettslogo

Mange idretter spilles av mange, mens noen idretter som basketball, fotball, is-hockey og andre dominerer media samt generer utrolig mye penger. Det er derfor viktig at man blir husket og at supportere har tilhørighet til logoen din. Logo er veldig viktig for visse typer bransjer. Noen klesmerker er veldig avhengig av sin logo. Merker som Gucci, Hermes, osv. knytter kundene mot logoen. Med andre ord, mange kjøpere av disse merkene gjør det delvis fordi de vil at logoen skal synes. Ser man på visse klær og tilbehør pryder kunden seg på å bære selskapets merke rund på for eksempel vesken. LV har sitt merke på de fleste veskene sine. Man vil bli sett med LV eller Gucci skrevet på vesken, altså logoen.

Det samme gjelder for sportsklubber. Ser vi på amerikansk fotball og europeisk fotball er det mange likhetstrekk. Supporterne kjøper drakter fordi di vil ha lagets logo på brystet. Drakt uten logo er ganske uinteressant. Logoen blir da veldig viktig fordi logoen er på drakter, internettside, stadion, sosiale medier og andre ting man ønsker å selge. Alle disse salgs gjenstandene selges kun fordi lagets logo er på gjenstanden. Ønsker folk kun en tallerken kan de kjøpe den alle steder, mens en tallerken med Rosenborg logoen på kjøper man fordi man vil ha nettop logoen på tallerkenen.

Det er viktig at idrettslogoer får frem mer enn kun lagets farger. Når man lager logoen må man få frem sportens historie eller sportens ånd samt deres supportere. Dette er en stor oppgave, og for og lykkes med dette bør man tenke igjennom et par steg.

REPRESENTASJON

Hva representerer ditt lag? Tenk igjennom lagets verdier og egenskaper. Dette skal skinne igjennom når man velger skrifttype, farge og grafikk. Et par egenskaper er ganske typisk for de fleste idretter, som styrke, energi og lidenskap. Styrke kan man få frem ved å velge stor skrifttype og tykke bokstaver. Energi kan man få frem ved å legge inn bevegelse i logoen. Man bør lage en logo som gir følelsen av bevegelse. Nike sin logo er veldig enkel men har fortsatt styrke og bevegelse. Lidenskap får man frem ved bruk av farger eller idrettens karakter.

LOGOVALG

Logoen må tydelig kommunisere hva du ønsker å få frem. Den kan velge en logos om fokuserer på navnet, illustrerer sporten på en eller annen måte eller er en abstrakt farge logo. Det er viktig at logoen ser bra ut i alle tenkelige størrelser og media. Logoer blir blåst opp og de blir brukt på TV og internett. Da er det viktig at den ser fin ut.

FARGER

Fargevalget er veldig viktig. Man må velge om man skal bruke lyse eller mørke farger og hvordan kombinasjonen av farger bør være. Fargene bør også gå godt overens med fargene i bokstavene og fargene i grafikken. Det er kombinasjonen av alt som gir deg en god logo.

KLARHET

Det er viktig at logoen er lett å forstå, at den er klar og tydelig. Man kan bruke symboler for å uttrykke denne klarheten.

Lykke til!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *