Enkelt er best

Mange av de logoene man husker best er ganske enkle. Hvis vi ser på sportslogoer rundt omkring i verden i dag kjenner vi alle de igjen ganske raskt. Det er noe så distinkt og lett gjenkjennelig med mange av logoene rundt oss. Vi har de godt printet i hjernen. Dette er nok en kombinasjon av at mange er veldig enkle samtidig som de store sportsselskapene reklamerer så mye av det er vanskelig å ikke se deg.

Nike sin logo er som kjent en swoosh og sies å ha verdt 26 milliarder dollar alene. Nike logoen som er nokså enkel er samtidig utfordrende å forklare. Logoen er en farge, tradisjonelt sort, og starter som en spiss mot høyre og kommer nedover hvor den blir større for så å gjøre en bue oppover igjen. Nesten som en boomerang bane. Logoen ble designet av en student som ønsker å få frem bevegelse i logoen. Det har hun klart bra.

Adidas opererer med to logoer. Begge er veldig enkle og også tradisjonelt ensfarget i sort. Den første logoen er en tretagget blad, nokså likt det man finner på trær. Den andre logoen er tre striper i ensfarget sort som har forskjellig størrelse. Det korteste stripen er til venstre mens den lengste er til høyere. Denne siste logoen er den nyere logoen og sies å representere et fjell.

Nike er et amerikansk selskap mens Adidas er et tysk selskap. Asics er et japansk selskap og interessant da grunnleggeren av Nike egentlig var agent for den tidligste versjonen av Asics. Mye av Nikes tidligere nøkkelpersonell kom nettop fra Asics. Asics sin logo er også enkel, ensfarget blå og er en my utgave av en a.

Ser man videre på logoene til andre selskaper som Champion, har de en enkel C som logo. Diadora har en logo som ligner en enkel trekant-aktig logo med en åpning. Fila har lignende laget navnet fila i en spesiell font og bruker også navnet i fonten som logoen. Ser man videre mot Head har Head en enkelt ensfarget sort logo som er ut som en skitupp.

Det som sammenfaller alle logoene er at de er veldig enkle. Enkelhet i logoer skaper veldig raskt en viss nærhet til logoen da den lett kan huskes og enda viktigere gjenkjennes. De store sportsselskapene har vært smarte å skape en logo i en form som også ikke virker støtende på noen som helst måte for alle kundegruppene deres.

Det er ikke så lett å komme opp med en logo som er enkel og samtidig ikke tatt. VI ser derfor at mange selskaper velger å bruke navnet sitt med en enkel logo for å ikke trekke for mye oppmerksomhet bort fra logoen. Det er viktig at man husker at den logoen tilhører for eksempel Adidas, og ikke at det bare er en fet logo. Sportsselskaper er også ekstremt flinke til å plassere logoene sine på synlige steder. Det gjør at vi alle ser hvem som går med hvilke klær. Da går det status i hva man har på seg og ikke bare hva slags snitt eller stil man har på seg.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *